(ISLAM) Niat & Cara Mandi Wajib / Junub yang Sah

| February 29, 2012 | 125 Comments

Vitamin C Organik 500mg – Rawat Jerawat & Resdung

 cara mandi wajib,mandi wajib bagi wanita, mandi wajib bagi lelaki, mandi wajib bogel, mandi wajib bersama isteri, mandi wajib bagi orang sakit, mandi wajib bagaimana, mandi wajib berbogel hukum, mandi wajib batal, cara mandi wajib bagi perempuan, niat mandi wajib bagi perempuan, mandi wajib cara, mandi wajib com, mandi wajib celah celah kuku, tata cara mandi wajib, cara mandi wajib lelaki, cara mandi wajib bagi perempuan, cara-cara mandi wajib yang betul, tata cara mandi wajib setelah haid, cara mandi wajib yang benar, cara mandi wajib lepas bersalin, mandi wajib air mazi, mandi wajib air, mandi wajib ustaz azhar, mandi wajib di sungai, mandi wajib dengan betul, mandi wajib dengan sabun, mandi wajib dalam islam, mandi wajib dengan shower, mandi wajib dengan tayamum, mandi wajib dengan air hangat, mandi wajib darah nifas, mandi wajib dalam kolam renang, mandi wajib dan onani, mandi wajib in english, mandi wajib guna shower, mandi wajib guna sabun, cara mandi wajib guna shower, gambar mandi wajib, gambar cara mandi wajib, mandi wajib haid, mandi wajib hukum, mandi wajib hukum berbogel, niat mandi wajib haid, cara mandi wajib haid, lafaz niat mandi wajib haid, doa mandi wajib haid, cara mandi wajib hadas besar, tata cara mandi wajib setelah haid, mandi wajib selepas haid, mandi wajib in english, mandi wajib ikut sunnah, mandi wajib istihadah, mandi wajib bersama isteri, mandi wajib menurut islam, mandi wajib dalam islam, mandi wajib ketika sakit, mandi wajib keluar air mazi, mandi wajib kerana bersetubuh, mandi wajib kerana haid, mandi wajib kuku, mandi wajib ketika luka, mandi wajib kaki bersimen, cara mandi wajib kerana haid, niat mandi wajib kerana haid, niat mandi wajib kerana bersetubuh, mandi wajib junub, mandi wajib jenis, niat mandi wajib jawi, doa mandi wajib junub, niat mandi wajib junub, cara mandi wajib junub, cara mandi wajib jika luka, perlukah mandi wajib jika beronani, jenis-jenis mandi wajib, syarat wajib mandi junub, mandi wajib lelaki, mandi wajib luka, mandi wajib lepas bersalin, mandi wajib lafaz, cara mandi wajib lepas bersalin, cara-cara mandi wajib lelaki, doa mandi wajib lelaki rumi, doa mandi wajib lelaki dalam rumi, cara mandi wajib bagi lelaki, lafaz niat mandi wajib haid, mandi wajib mengikut sunnah, mandi wajib menggunakan shower, mandi wajib menurut islam, mandi wajib mimpi, mandi wajib menggunakan sabun, mandi wajib mazi air, mandi wajib maksud, mandi wajib mandi junub, cara mandi wajib menggunakan shower, cara mandi wajib mengikut sunnah, mandi wajib nifas,, mandi wajib niat haid mandi wajib niat perempuan, niat mandi wajib nifas, niat mandi wajib nawaitu, niat mandi wajib, lafaz niat mandi wajib, niat mandi wajib jawi, niat mandi wajib selepas bersetubuh, niat mandi wajib lelaki, mandi wajib onani perempuan, mandi wajib orang sakit, mandi wajib onani, onani harus mandi wajib, perlu ke mandi wajib selepas onani, onani dan mandi wajib, mandi wajib selepas onani, onani perlu mandi wajib, wanita onani mandi wajib, perlu mandi wajib selepas onani, mandi wajib perempuan, mandi wajib puasa, mandi wajib pegang kemaluan, mandi wajib pakai shower, mandi wajib pdf, mandi wajib perempuan onani, mandi wajib panduan, mandi wajib pafa, niat mandi wajib perempuan, cara mandi wajib perempuan, mandi wajib ringkas, mandi wajib rukun, niat mandi wajib rumi, cara mandi wajib ringkas, cara mandi wajib rasulullah, lafaz niat mandi wajib rumi, niat mandi wajib dalam rumi, rahsia mandi wajib, doa mandi wajib dalam rumi, ragu-ragu mandi wajib, mandi wajib selepas keguguran, mandi wajib selepas bersalin, mandi wajib selepas haid, mandi wajib setelah bersetubuh, mandi wajib selepas jimak, mandi wajib sabun, mandi wajib setelah melahirkan, mandi wajib selepas nifas, mandi wajib shower, mandi wajib selepas onani, mandi wajib tanpa wuduk, mandi wajib tanpa pakaian, mandi wajib tidak sah,, mandi wajib tanpa air, mandi wajib tanpa wudhu, mandi wajib tata cara, mandi wajib tertib, tata cara mandi wajib setelah haid, hukum tidak mandi wajib, how to mandi wajib, mandi wajib ustaz azhar, mandi wajib ustadz, mandi wajib untuk wanita, mandi wajib untuk perempuan, cara mandi wajib untuk perempuan, cara mandi wajib ustaz azhar idrus, cara-cara mandi wajib untuk wanita, cara untuk mandi wajib, air untuk mandi wajib, ustaz don mandi wajib, mandi wajib video, video cara mandi wajib, video cara-cara mandi wajib, mandi wajib wanita, mandi wajib wiladah, mandi wajib wiki, mandi wajib was was, cara mandi wajib wanita, niat mandi wajib wiladah, niat mandi wajib wanita, cara mandi wajib wiladah, waktu mandi wajib, cara cara mandi wajib bagi wanita, mandi wajib yang sah, mandi wajib yang betul, mandi wajib yang sempurna, mandi wajib yang tidak sah, mandi wajib yang benar, cara-cara mandi wajib yang betul, cara mandi wajib yang benar, cara mandi wajib yang sempurna, niat mandi wajib yang benar, cara mandi wajib yg sah,

Cara mandi wajib yang sah masih sering menjadi persoalan di kalangan umat Islam antaranya, remaja yang baru baligh, perempuan yang datang haid, lelaki yang keluar air mani, wanita yang keluar darah nifas, suami isteri yang bersetubuh (jimak) dan sebagainya.

 

Sebab anda perlu Mandi Wajib

  • Bertemu dia khitan atau bersetubuh (masuknya zakar sehingga terbenam kepalanya ke dalam faraj).
  • Keluar mani walaupun sedikit.
  • Mati melainkan mati syahid.
  • Keluar haid bagi perempuan.
  • Keluar nifas (darah yang keluar mengiringi bayi ketika perempuan bersalin).
  • Wiladah atau melahirkan anak.

 

Rukun Mandi Wajib

(cukup 3 rukun ini, mandi wajib anda Sah)

  • Niat
  • Menghilangkan najis di badan sama ada yang jelas (‘ayni) atau tidak jelas (hukmi)
  • Menyampaikan air ke seluruh anggota badan dari hujung rambut sehingga ke hujung kaki.

 

Jenis Niat Mandi Wajib

1. Keluar mani atau keluar haid dan nifas

“Sahaja aku mengangkat hadas besar kerana Allah Taala”.

“Sahaja aku mandi daripada haid kerana Allah Taala”.

 

2. Mandi disebabkan bersetubuh antara suami dan isteri

“Sahaja aku mandi junub kerana Allah Taala”.

 

3. Mandi disebabkan keluarnya darah nifas

“Sahaja aku mandi daripada nifas kerana Allah Taala”.

 

Bahasa Arab

 

 

Sunat Ketika Mandi Wajib

  • mengadap kiblat
  • membaca basmalah
  • membasuh dua tapak tangan
  • mengambil wuduk terlebih dahulu sebelum mandi
  • menggosok seluruh anggota badan dengan tangan
  • berturut-turut (muwalat) tanpa putus-putus
  • tertib dengan mendahulukan perkara yang perlu didahulukan
  • membasuh sebanyak tiga kali

 

Cara-cara Mandi Wajib

  • Bersihkan tubuh dan hilangkan kotoran dan perkara-perkara yang boleh menghalangkan air sampai ke anggota badan semasa mandi hadas selepas ini.
  • Setelah selesai mandi biasa, di sunatkan mengambil wuduk dahulu sehingga membasuh telinga sahaja dan tidak perlu membasuh kaki lagi. basuhan kaki akan dilakukan akhir mandi nanti. Perkara ini tidak dilakukan pun tidak mengapa kerana ia merupakan perkara sunat sahaja.
  • Duduk bertinggung bagi yang berkemampuan. Ini bertujuan untuk membuka semua anggota yang zahir dan mudah untuk mengalirkan air ke kawasan-kawasan sulit tersebut seperti qubul atau dubur. Kalau berdiri pun tidak menjadi masalah, yang paling penting ialah air dapat sampai kepada semua bahagian anggota badan.
  • Niat dahulu sebelum mandi (Lihat dalam bahagian Fardhu Mandi di atas). Bagi sesiapa yang tidak pandai dalam bahasa arab boleh dalam bahasa melayu.
  • Sunat memulakan mandian disebelah kanan dahulu dan seterusnya disebelah kiri.
  • Mulakan mandi wajib dengan mengalirkan air mutlak di salah satu anggota badan dan disertakan dengan niat mandi hadas sepertimana dinyatakan di bahagian fardhu mandi.
  • Gosot atau sapu di semua anggota badan yang zahir iaitu dirambut, kepala, telingga, hidung, mata, mulut, tengkok, ketiak, tangan, jari, kuku, badan, pusat, qubul, dubur, kaki, pelipat-pelipat kaki dan tangan, kuku kaki, jari kaki dan sebagainya. Ini bertujuan untuk menyampaikan air di seluruh anggota badan.
  • Akhir sekali basuh kaki sebagai penyudahnya, kerana semasa mengambil wuduk tadi kita tidak membasuh kaki.

 

Jom dengar ceramah Ustaz Azhar Idrus bab Mandi Wajib. 

Jom gelak ketawa apabila Tok Imam lupa mandi Junub.. hehehe.

>>Adab Bersetubuh Cara Islam<<

Artikel terbaru dalam kategori yang sama:

Tags:

Category: Islam

Comments (125)

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. nini says:

    “Niat dahulu sebelum mandi” : sebelum mandi apa?mandi biasa atau mandi hadas besar?

  2. zulhelmi says:

    saye rasa was-was bila hendak mandi wajib,cuba terangkan cara mandi wajib dgan betul?ni no telefon sye 0145443464

  3. zaim says:

    waktu nak mandi hadas besar tu, perlu menghadap ke arah kiblat tak?

  4. dienprk says:

    sekarang ni byk dah sumber bole dapatkan ilmu tu..tapi..lebih afdal la kalu rajin menghadiri kuliah agama, kita yg xtau dapat pahala belajar dan xberdosa buat silap yg kita xtau tapi kita dalam keadaan menuntut ilmu.

  5. nurmisnan says:

    Bagus kongsikan artikel begini kerana masih ada lagi dikalangan
    umat Islam tidak tau mandi wajib dll…

  6. Mr. Novody.. says:

    macamne kalau kite x yakin, yg kita dah mandi wajib..?

  7. Nafiis says:

    Aslm .. Sy nk tanye ,, sila jwb jika bole .. Jika kite onani ,, Adakh akn kluar juge air mani ??

  8. I Love Niall Horan says:

    Lol , Thanks :P

  9. hamba Allah says:

    msh menjadi persoalan,mandi wajib ni sah ke kalo kite mandi dlm keadaan tidak ada seutas benang pun..

  10. Xenno says:

    Teerima kasih byk2 atas perkongsian artikel ini..

  11. Enik says:

    Nice article n thanks for sharing..

  12. naim says:

    selama bertahun-tahun saya tak tahu cara-cara mandi wajib..akhirnya jumpa juga cara yang betul.alhamdulillah..kalau tak saya rasa hidup saya seperti tidak tenang

  13. saya says:

    Saya da mandi wajib dan berpuasa dan bersolat. Di petang hari saya perasan yg tapak kaki saya terdapat sedikit cat yg menghalang air dr kulit. Sah kah puasa dan solat saya?

    • trigyy says:

      saya ada terdengar satu video ustaz azhar idrus, tapi bab wudhuk, maybe boleh dikaitkan… dia cakap, kita ambil wudhuk, then solat, lpas solat kita nampak ada sisik ikan pada kulit.. so kemungkinan sisik itu datang selepas ambil wudhuk.

      kalau kes awak ni, maybe cat tu datang selepas awk dah mandi wajib dan solat..

      Tapi, untuk keterangan lebih details, better awak bertanyakan pada ustaz-ustaz k

  14. adam kelate says:

    klu berkahwen nk mula kn bersetubuh gn isteri,klu x ikut care2 bersetubuh d kira mcm ne ek…nk tau je.

  15. usheraaf says:

    salam, saya nak tanye, sebelum saye start mandi wajib, kite kene mandi biase dulu ke ? atau bersihkan badan dengan towel ?
    terima kasih.

  16. Sapuu says:

    Kalau terlupa basuh kaki bila dah habis mandi macam mana ?

  17. mohdfadil says:

    tumpang tanya,bila kita nak mandi wajib,mandi wajib dahulu ke
    atau mandi biasa dahulu ?

  18. Alep says:

    Mase mandi wajib tu kena bogel atau kena pkai ape ape ke

  19. faizal says:

    assalamualaikum …apa yg dmksdkan dgn (berturut-turut (muwalat) tanpa putus-putus) kurang jelas…

  20. cho says:

    blh ker mandi wajib n mandi junub di buat skali

  21. bingung says:

    APAKAH HUKUM MANDI WAJIB UNTUK HAID DAN BERSETUBUH DILAKUKAN SERENTAK? SAH KE??PERLUKAH SAYA MANDI 2 KALI MENGIKUT KATEGORI?

    • trigyy says:

      adakah anda bersetubuh ketika haid? Haram bersetubuh ketika haid. :)

    • aisyah says:

      kl brsetubuh d msa haid haram hukumnya…tp jika mksd saudri brsetubuh slpas kring darah haid, apabila hendak mandi wajib ckup sekadar berniat “sahaja aku mengangkat hadas besar krana Allah taala” ini krna keluar mani dn darah haid trgolong dlm hadas besar…tdk prlu utk mndi 2 kli dgn niat y berbeza mngikut kategori…ini krana apabila kita telah mndi hadas besar automatik semua hdas besar trmasuk hdas kecil akn sama terangkat….sila rujuk youtube 30 mnit bersama ustaz don dlm bab mandi wajib sahabat akn lbih fhm lgi….ini skdr prkongsian ye….

      • ana says:

        boleh ke bersetubuh slps darah haid kering tapi belum mandi wajib. bukan ke selagi x mandi wajib masih di kira dalam ‘masa haid’

    • ochee says:

      mandi wajib tu… termasuk la mandi junub. termasuk juga haid, nifas, bersalin…

  22. puji lestari says:

    alhamdulih aku lah ngerti, terimakasih ye :)

  23. nobody says:

    terima kasih kepada sesiapa yg creat page ni .

  24. lusy lussy lussyta says:

    ohh…
    mkcih y?
    skrg makin ngerti aq.. hehe

  25. adil says:

    kalau sempat terniat dalam hati atau terjanji ingin mengulang atau membatalkan mandi wajib bahkan sempat berencana ingin mengulan tapi kemudian diyakinkan saja apa masih sah mandi wajibnya..?

  26. CZW says:

    Assalamualaikum…Saya nak tanya kalau tidak niat dalam bahasa arab sah atau tidak mandi wajib???

  27. ida says:

    Assalamualaikum…saya nak tanya, jika seseorang dalam keadaan awal haid tetapi telah terbaca susuatu yg ghairah (keluar mani). Bagaimana niat mandi wajib?

  28. Irwan says:

    Assalamualaikum. kalau nak mandi wajib ni boleh tak pakai hose pipe?

    • trigyy says:

      waalaikummussalam, sy bukan ustaz, tp saya rasa, boleh guna apa shaja asalkan air kena pada smua tmpat. klau silap, sy mohon ampun ye

  29. jimjim says:

    jika kita selesai mandi hadas dah solat, ada bnda di kuku (bkn najis)kuku pon pendek, sah ke mandi kita?atau ber kait dgn jawapan sisik ikan tu?

  30. adil says:

    ustadz saya mau nanya , gini saya kn saya kan mau mandi wajib tp saya mandi wajibnya biasanya lama , trus mama saya bilang jangan lama lama mandi nya,trus kalau ngga salah saya juga mengiyakan dalam hati untuk tidak lama lama mandi, eh ternyata saya lama ttp mandinya ,,,yang saya mau tanyakan sah ngga mandi wajib saya kalu seperti itu… ?

  31. puteri says:

    saya rasa kalau niat dlm bhsa melayu pun blh

  32. idan says:

    terima kasih.. untuk info ini..

  33. ayu nurma says:

    bagaimana seharusnya apakah sesudah mandi wajib harus wudhu atau tidak, apabila akan melakuakan shalat

  34. syarat sah nya mandi hadas besar
    1.niat mandi hadas besar
    ” dalam hati mgucapkan, niat mandi hadas besar di sertakan menyiram tubuh dngan air”
    2.rata
    ” sebaik nya tubuh di siram agar merata/tbuh tersiram air semua,terutama di laki” di bwah kemaluan nya biar basah semua bagian tubuh manusia di usahakan agar basah dan merata,dan jangan lupa bagian dubur agar di basuh air, membasuh nya dngan cara sperti anda cebok.
    wasalam…

  35. ISLAM says:

    bleh x kalo mandi wajib x tutup aurat lepastu mandi gune shaweryg slalu kite gune kt rumah

  36. lutfi says:

    sy rujuk balik page nih thx..syukur selama nih sy memenuhi rukun aminn..Allah saja yang menilainya sah atau tidak..tp sudah berniat..dan tertibnya..seminggu sekali sy mandi..

  37. Abee says:

    mandi biasa boleh pakai sabun dengan syampu ?
    Berwuduk lepas mandi wajib ke , mandi biasa .?

  38. hamzan says:

    Assalammualaikum, sy ingin bertnye.. Boleh ke mandi junub dan mandi wajib dibuat dlam satu niat? Sah ke mandi itu? Ataupun perlu 2 kali mandi,mandi junub bru lah mndi wajib.. Mintak sngt dpt terangkan pd saya, ingin thu sgt.. Trima kasih

  39. IZZ says:

    SALAM..saya nk taw sah ke mandi wajib kalau rambut kita masih berminyak akibat minyak rambut..syukran

  40. yeo says:

    Asalam . kalau kita mandi wajin then kita pegang kemaluan atau dubur batal ke tidak ?

  41. ayie says:

    salam. nk tanya ni. kalau lelaki yang baru bersetubuh dengan isteri, lelaki tersebut harus menggunakan niat mandi wajib atau mandi junub ?

  42. salam..saya nak tnya..klu kita mnd hdas beso..kita ambil wduk dahulu kan..hanya tgal lgkah yg terakir.(basuh kaki).dkira kita sedang brwduk.pastu kita perlu perlu meratakan air keseluruhan angota bdan yg zahir dengan mengosok badan dengan tgan..adakah perlu kita mengosok di qubul dan dubur dengan tapak tgn supaya air dapat mengenai kawasan tersbut(sulit).adakah batal wduk serta mndi hadas besar tesbut???(kita tidak boleh myentuh kemaluan dengan tapak tgn kerana akan membatalkn wduk kita)..selapsa selesai semuanya bolehkah kita menunaikan solat dgn wduk tersbut?

  43. zal says:

    mandi biasa dulu ke @ mandi hadas besar trus ??

  44. PUAN FIZZA says:

    Assalam…Nice artikel…Mohon share di blog sy ye…tqvm ;)

  45. saya budak baru belajar says:

    kalau nak mandi wajib untuk haid , bolehkah baca macam ni “sahaja aku mandi wajib kerana allah ta’ala” ? musykil !

  46. shah says:

    Assalamualaikum, saya tertarik dengan artikal di atas mengenai mandi wajib.. saya ada satu pertanyaan mengenai membasuh kemaluan dan dubur semasa mandi wajib. adakah membasuh tanpa berlapik boleh membatalkan mandi wajib tersebut atau tanpa berlapik mandi wajib adalah sah? mohon tolong jelaskan.

  47. alif says:

    Cara mandi wajib yang sah masih sering menjadi persoalan di kalangan umat Islam antaranya, remaja yang baru baligh, perempuan yang datang haid, lelaki yang keluar air mani, wanita yang keluar darah nifas, suami isteri yang bersetubuh (jimak) dan sebagainya.

    Sebab anda perlu Mandi Wajib

    Bertemu dia khitan atau bersetubuh (masuknya zakar sehingga terbenam kepalanya ke dalam faraj).
    Keluar mani walaupun sedikit.
    Mati melainkan mati syahid.
    Keluar haid bagi perempuan.
    Keluar nifas (darah yang keluar mengiringi bayi ketika perempuan bersalin).
    Wiladah atau melahirkan anak.

    Rukun Mandi Wajib

    (cukup 3 rukun ini, mandi wajib anda Sah)

    Niat
    Menghilangkan najis di badan sama ada yang jelas (‘ayni) atau tidak jelas (hukmi)
    Menyampaikan air ke seluruh anggota badan dari hujung rambut sehingga ke hujung kaki.

    Jenis Niat Mandi Wajib

    1. Keluar mani atau keluar haid dan nifas

    “Sahaja aku mengangkat hadas besar kerana Allah Taala”.

    “Sahaja aku mandi daripada haid kerana Allah Taala”.

    2. Mandi disebabkan bersetubuh antara suami dan isteri

    “Sahaja aku mandi junub kerana Allah Taala”.

    3. Mandi disebabkan keluarnya darah nifas

    “Sahaja aku mandi daripada nifas kerana Allah Taala”.

    Bahasa Arab

    Sunat Ketika Mandi Wajib

    mengadap kiblat
    membaca basmalah
    membasuh dua tapak tangan
    mengambil wuduk terlebih dahulu sebelum mandi
    menggosok seluruh anggota badan dengan tangan
    berturut-turut (muwalat) tanpa putus-putus
    tertib dengan mendahulukan perkara yang perlu didahulukan
    membasuh sebanyak tiga kali

    Cara-cara Mandi Wajib

    Bersihkan tubuh dan hilangkan kotoran dan perkara-perkara yang boleh menghalangkan air sampai ke anggota badan semasa mandi hadas selepas ini.
    Setelah selesai mandi biasa, di sunatkan mengambil wuduk dahulu sehingga membasuh telinga sahaja dan tidak perlu membasuh kaki lagi. basuhan kaki akan dilakukan akhir mandi nanti. Perkara ini tidak dilakukan pun tidak mengapa kerana ia merupakan perkara sunat sahaja.
    Duduk bertinggung bagi yang berkemampuan. Ini bertujuan untuk membuka semua anggota yang zahir dan mudah untuk mengalirkan air ke kawasan-kawasan sulit tersebut seperti qubul atau dubur. Kalau berdiri pun tidak menjadi masalah, yang paling penting ialah air dapat sampai kepada semua bahagian anggota badan.
    Niat dahulu sebelum mandi (Lihat dalam bahagian Fardhu Mandi di atas). Bagi sesiapa yang tidak pandai dalam bahasa arab boleh dalam bahasa melayu.
    Sunat memulakan mandian disebelah kanan dahulu dan seterusnya disebelah kiri.
    Mulakan mandi wajib dengan mengalirkan air mutlak di salah satu anggota badan dan disertakan dengan niat mandi hadas sepertimana dinyatakan di bahagian fardhu mandi.
    Gosot atau sapu di semua anggota badan yang zahir iaitu dirambut, kepala, telingga, hidung, mata, mulut, tengkok, ketiak, tangan, jari, kuku, badan, pusat, qubul, dubur, kaki, pelipat-pelipat kaki dan tangan, kuku kaki, jari kaki dan sebagainya. Ini bertujuan untuk menyampaikan air di seluruh anggota badan.
    Akhir sekali basuh kaki sebagai penyudahnya, kerana semasa mengambil wuduk tadi kita tidak membasuh kaki. BACA DENGAN TELITI! HARAP DPAT MEMBANTU KAMU SMUA!

  48. IrFan1933 says:

    Thanks mas atas info nya, berguna bangeet :)

  49. Tomly says:

    Salam ,, sya nak tahu . Klau kita kluar mani , lepas tuh kita tk mandi wajib . then , esok tu pulak . Air mani keluar lagi sekali .. brpa kali mndi wajib yg perlu kita lakukan ? – May Allah Bless to those who answer this -

  50. nisar says:

    sye pelik…mule2 die kata amek wudhuk…tp bile baca yg bwh…katanya amek tp x yah basuh kaki…sye rse was2…sme de nk wuduk bersme baush kaki atau wudhuk bese…tolong sye!! …

    • muhsd syahir says:

      mule2 kite cuci badan sehingga bersih kemudian kita ambil wudhuk seperti biasa kecuali kaki kerana kaki akan dibasuh akhir sekali?

    • muhsd syahir says:

      mule2 kite cuci badan sehingga bersih kemudian kita ambil wudhuk seperti biasa kecuali kaki kerana kaki akan dibasuh akhir sekali?

  51. nisar says:

    contoh la hari ni da abes mndi wajib…tp lps 2 arie kuar air mani lg…so,,,kene mndi wajib lg ke…ikut sume cara2 tu mcm bese ke…moga tuhan merahmati bg sesiap yg berjaya menyelesaikn mslh sulit sye ni..insyaallah…

    • aty sophie says:

      Ya…. anda kna mandi lagi.. kerana anda dlm keadaan kotor.. jika anda tak mandi solat yg anda lakukan TAK SAH. kita mandi wajib supaya solat kita sah.. ;)

  52. ibuqisya says:

    Bagaimana pun cara mandi xde hal asalkan air smpai ke seluruh anggota badan, UAI ckp, klau berendam dlm kolam tenggelam seluruh anggota bdn then niat pn da sah, yg pnting niat.. wallahualam ;-)

  53. nur zawanah says:

    Salam.Biasanya perempuan kalau dtg haid berapa hari ya?

  54. kamal krenz says:

    trima ksih bngat y atas sranya

  55. Aiman says:

    Kalau keluar mani pada waktu malam pastu esoknya baru mandi wajib sah tak sbb mse tu tak thu mandi wajib lagi.

  56. H_Nuz says:

    nak tanye sikit, perlukah berkumur dan masukkan air ke dalam hidung waktu sdg mandi wajib?

  57. aty sophie says:

    salam… sya trbaca blog ni scara kbtulan… maaf jika kata2 saya ni ada yg terasa.. tapi dr apa yg saya baa di sini. sya dpt buat bbrpa kesimpulan..

    :: tak baca & tak faham artikel di atas dgn teliti.
    cth: perlu mandi biasa dulu? kata amik wudhu tapi tak prlu basuh kaki? kena hadap kiblat?

    jwpn…. ya perlu mandi biasa maksudnya anda mandi mcm biasa guna shampoo dan sabun juga boleh untuk hilangkan kotoran yang boleh mnghalang air ketika mandi wajib rata kena tubuh. mana lah tahu badan kna minyak ker apa ker.. so masa ni la anda mandi guna sabun sebaginya bg betul bersih. kna ingat mandi biasa & mandi wajib ni 2 perkara yg dilakukann serentak. jika kepla berminyak, anda mandilah pakai shampoo. itu dinamakan mandi biasa. mandilah hingga anda yakin diri dah bnar-bnar bersih.

    seterusnya.. HARUS hadap kiblat dll.. pendekata hal yg berkaitan HARUS buat dpt pahala, tak buat tak dpt dosa. Ambil wuduk mcm biasa anda dok ambil masa nk solat 5 waktu KECUALI bahgian kaki. Sebab jika dah basuh kaki maknanya tugas mandi wajib kita selesai. Mcm amik wuduk juga kalau dah basuh kaki so kira dah selesai amik wuduk sdangkan kita belum lg ratakan air sleuruh tubuh kan? Jadi basuh kaki adalah akhir sekali krn kita nk ratakan dulu air ke seluruh aggota tubuh.

    Anda nk guna hose paip ker, getah paip ker tak kisah…anda duduk bertinggung supaya mudah nk bg air kena serata badan & nk gosok-gosok. Masa dah ready ni niatlah dlm ati.. cth kalau mandi haid..saya baca (Ni brdsarkan niat yg mak sya ajar pd sya) “sengaja aku mengangkat hadas haid sekalian badanku fardhu kerana Allah Taala..” niat ni nk baca dlm ati guna bahasa melayu pun tak apa!! Allah maha mengetahui.

    Anda mulakan basuh badan sebelah kanan dahulu. Air tersebut yang kena pada badan jangan putus-putus. erti kata lain terus alirkan air sebelah kanan gosok tempat2 yg terslindung mcm pelipat, ketiak, belakang lutut dll. Buat 3 kali prkara ni. Kemudian buat pula di anggota badan sebelah kiri. Pastikan anda gosok betul2 tau.

    ok siap smua kan?? basuh kaki… ok dah sudah.. siap..

    SAYA BUKAN ARIF HAL AGAMA, TAPI INI CARA YG SAYA BUAT,.. SEANDAINYA ADA DI SINI YG LEBIH ARIF & LIHAT ADA YG TAK KNA PADA CARA SAYA… TOLONGGGGG BTULKAN CARA SAYA… SAYA JUGA INSAN YG MASIH BLAJAR

  58. Miwa says:

    Mencankung semasa membasuh bahagian dubur dan qubur adalah sunatkan? Sekiranya semasa kita mandi wajib, tetiba keputihan terkeluar, perlukah kita niat lain?

  59. doenk says:

    saya ga tau mandi junub

  60. mien says:

    law nak yg lbih mudah mndi wajib. . snang jerr. . terjun ke laut. . sblum tu,niat la awal2x. . laut kan air mutlak. . komfirm kena smua air pada kulit. . betul tak? ? ?

  61. alfy says:

    klau kte nk mndi wjib? perlu ke ckp bismillah

  62. AD says:

    saya tak faham part ni —-> Niat dahulu sebelum mandi (Lihat dalam bahagian Fardhu Mandi di atas). Bagi sesiapa yang tidak pandai dalam bahasa arab boleh dalam bahasa melayu.
    Sunat memulakan mandian disebelah kanan dahulu dan seterusnya disebelah kiri.
    Mulakan mandi wajib dengan mengalirkan air mutlak di salah satu anggota badan dan disertakan dengan niat mandi hadas sepertimana dinyatakan di bahagian fardhu mandi.

    bagi niat sebelum mandi, lepastu ada lagi satu niat untuk ketika ingin mengalirkan air ke salah satu anggota badan? susunan macam tak betul je? adakah perlu niat lepastu baru mulakan mandi wajib and then terus mengalirkan air itu ke anggota badan sebelah kanan baru ke kiri, adakah macam itu? tolong jelaskan, terima kasih.

  63. MISTERI says:

    As-Salam… Saya nk tnya ni.. Boley x kita nk mandi wajib mengunakan Paip Hujan? Tlong REPLY. :(

  64. alhamdulillah syukur kepada allah s.a.w terima kasih yaallah. . .

  65. basuh badan di kanan berapa kali dan kiri berapa kali???

  66. ini saya says:

    Adakah puasa saya sah jika saya tidak mandi wajib junub?

  67. za says:

    kalau mandi wajib tak basah rambut sah ke tak?

  68. NURULE says:

    Cara Mandi Hadas (Mandi Wajib)

    Assalamualaikum ustaz…

    Macamana kah cara mandi wajib lelaki yang betul? ada kah menggunakan hos sambil berniat membersihkan badan dikira sah sebanyak tiga kali dilakukan..terima kasih..

    Jawapannya

    Terlebih dahulu saya berikan pengenalan mandi wajid dahulu sebagai pengetahuan kita semua. Mandi wajib atau dinamakan mandi hadas disebabkan keluarnya mani, keluar darah haid, nifas dan berjunub (bersetubuh) antara suami dan isteri. Menurut pandangan As-Sayyid Sabiq dalam kitabnya Fiqh Sunnah jilid 1 mengatakan bahawa :

    “Mandi adalah meratakan air ke seluruh tubuh”.

    Mandi disyariatkan berdasarkan Firman Allah yang bermaksud : “…dan jika kamu Junub (berhadas besar) maka bersucilah Dengan mandi wajib…”. (Al-Maidah : 6)

    Jelas di sini bahawa mandi wajib adalah menyampaikan air keseluruh anggota-anggota zahir tanpa ada halangan seperti cat, sisik ikan, minyak dan seumpamanya. Jika ada perkara yang menghalang air sampai ke seluruh anggota badan, maka tidak sah mandi tersebut dan ia perlu mengulangi mandi tersebut.

    Perkara-perkara yang mewijibkan mandi

    Bertemu dia khitan atau bersetubuh (masuknya zakar sehingga terbenam kepalanya ke dalam faraj).

    Keluar mani walaupun sedikit.

    Mati melainkan mati syahid.

    Keluar haid bagi perempuan.

    Keluar nifas (darah yang keluar mengiringi bayi ketika perempuan bersalin).

    Wiladah atau melahirkan anak.

    Fardhu mandi

    Pertama :

    Niat

    Keluar mani atau keluar haid dan nifas

    ???????? ?????? ????????? ??????????? ????? ????????
    Maksudnya : “Sahaja aku mengangkat hadas besar kerana Allah Taala”.

    ???????? ???????? ???? ????????? ????? ????????
    Maksudnya : “Sahaja aku mandi daripada haid kerana Allah Taala”.

    Mandi disebabkan bersetubuh antara suami dan isteri

    ???????? ???????? ???? ???????????? ????? ????????
    Maksudnya : “Sahaja aku mandi junub kerana Allah Taala”.

    Mandi disebabkan keluarnya darah nifas

    ???????? ???????? ???? ????????? ????? ????????
    Maksudnya : “Sahaja aku mandi daripada nifas kerana Allah Taala”.

    Kedua :

    Menghilangkan najis daripada anggota badan. Iaitu sebelum memulakan mandi, perlulah terlebih dahulu membersihkan atau menghilangkan najis daripada anggota badan.

    Ketiga :

    Mengalirkan atau meratakan air ke seluruh anggota badan. Maksudnya ialah menyampaikan air ke seluruh bulu, rambut, seluruh anggota badan dan mengalirkan air kepada tempat-tempat yang zahir daripada khubul dan dubur.

    Cara mandi

    Sebelum memulakan mandi hadas, maka terlebih dahulu mandi biasa untuk membersihkan tubuh, menghilangkan kotoran dan perkara-perkara yang boleh menghalangkan air sampai ke anggota badan. Perlulah disabun terlebih dahulu sebagai tanda menghilangkan kotoran sebelum mandi hadas. Ingatan saya, jangan ketika mandi hadas anda sabun, kerana sabun itu bukan dari air yang mutlak dan mandi hadas anda boleh menjadi tidak sah di sebabkan sabun tersebut.

    Setelah selesai mandi biasa, di sunatkan mengambil wuduk dahulu sehingga membasuh telinga sahaja dan tidak perlu membasuh kaki lagi. basuhan kaki akan dilakukan akhir mandi nanti. Perkara ini tidak dilakukan pun tidak mengapa kerana ia merupakan perkara sunat sahaja.

    Duduk bertinggung bagi yang berkemampuan. Ini bertujuan untuk membuka semua anggota yang zahir dan mudah untuk mengalirkan air ke kawasan-kawasan sulit tersebut seperti qubul atau dubur. Kalau berdiri pun tidak menjadi masalah, yang paling penting ialah air dapat sampai kepada semua bahagian anggota badan.

    Niat dahulu sebelum mandi (Lihat dalam bahagian Fardhu Mandi di atas). Bagi sesiapa yang tidak pandai dalam bahasa arab boleh dalam bahasa melayu.

    Sunat memulakan mandian disebelah kanan dahulu dan seterusnya disebelah kiri.

    Mulakan mandi wajib dengan mengalirkan air mutlak di salah satu anggota badan dan disertakan dengan niat mandi hadas sepertimana dinyatakan di bahagian fardhu mandi.

    Gosot atau sapu di semua anggota badan yang zahir iaitu dirambut, kepala, telingga, hidung, mata, mulut, tengkok, ketiak, tangan, jari, kuku, badan, pusat, qubul, dubur, kaki, pelipat-pelipat kaki dan tangan, kuku kaki, jari kaki dan sebagainya. Ini bertujuan untuk menyampaikan air di seluruh anggota badan.

    Akhir sekali basuh kaki sebagai penyudahnya, kerana semasa mengambil wuduk tadi kita tidak membasuh kaki.

    Saya rasa ini sahaja untuk perbahasan bab mandi hadas bagi lelaki dan perempuan. Maaf saya menulis artikel ini dengan ringkas dan menggunakan teknik penulisan poin sahaja. Jika ada apa-apa persoalan boleh kemukakan di ruangan komen dibawah ini. Insyaallah saya akan menjawabnya jika masa mengizinkan. Anda juga boleh menyemak di kitab-kitab fiqh, bab bersuci, bahagian mandi.

  69. Diakui.com says:

    Makasih banyak ya untuk niat mandi wajibnya

  70. lawak boner says:

    salammm..sye nk tnye niat kne bce time mndi wJIB ke mndi biase??hope ad jawapan

  71. Terima kasih ya mas gan atas Doa nya..

  72. Makasih banyak ya untuk niat mandi wajibnya, berguna sekali… maklum heheh

  73. urutan batin says:

    Cara mudah utk mandi wajib, terjun kat swimming pool. Confirm takde bahagian badan yang tak kena air.

  74. Nizam_Afira says:

    Terima kasih …. sbb dengan ade nye nie… semua org termasuk saye dapat pengetahuan yang baru….

  75. jibab says:

    salam .. kalu masa kita mandi wajib ini.. tibe2 terkencing adakan dia batal / tidak

  76. wan says:

    boleh ke baca masud sahaja

  77. sangat bermanfaat sekali artikelnya,, thanks gan..

  78. InfoSik.Org says:

    Terima kasih banyak untuk artikelnya, cukup membantu dan bermanfaat bagi saya

  79. X6 i50 says:

    Assalam…tumpang tanya…kekeliruan disini…
    Kalau kita selesai mandi wajib bersama isteri dan kita sudah berwudhu, adalah batal wudhu jika tersentuh isteri…tetapi jika sedang kita dalam niat mandi wajib dan kita mandi sambil menolong isteri kita mandi(membasuhkan anggota badannya rambut, tangan, kemaluan dan sbgnya)adakah sah mandi wajib kita disebabkan kita tersentuh isteri kita tadi…adakah kita perlu mandi berjauhan ketika mandi bersama isteri dan terbatal mandi wajib kita itu tadi dan perlu melakukan mandi sendirian semula?

    10q

Leave a Reply